@lene Dette bildet fant jeg ved å søke på Herloffs villaen? @erikhaugros Det trodde jeg også først - men hvis du klikke på bildet, så kommer du inn i en oversikt over gårder i Maridalen, hvor dette er illustrasjon til artikkelen om Bergerud. @lene Det kan vel hende at noen fotograferte husa før de rev ned? Rivingen ble gjort på 1950-tallet. Kulturhistorisk er det interessant om en kan finne det ut! Det er morsomt at dette stedet er blitt en kjentmannspost. Tror mange som går til eller forbi Øyungen knapt aner hva dette stedet er for noe, litt bortgjemt som det er? @erikhaugros Ja, skulle absolutt tro at noen har fotografert stedet. Jeg har søkt på digitaltmuseum og har nå lagt inn en forespørsel på Gamle bilder fra Oslo på Fb. Får se om det dukker opp noe! Hei, hei - tok turen hit i går, aldri vært her før. Så fint område! Var tidlig ute og møtte ikke mange på turen opp, men fikk hilst god morgen til noen av de mange som lå i telt og hengekøye 20 cm fra blåstien. Noen hadde slått seg til midt i området ved hustuftene på Helgheim også. Jeg gikk opp på den ene og ned på den andre siden, veldig fin turvei på østsiden av Skarselva. Skiføret er så godt som ikke-eksisterende så det gikk fint å gå i skiløypa på vestsiden også, mange hadde gjort det før meg. Takk for fin tur! Helgheim ble besøkt søndag 16.1.22 i nydelig vær. Stormen Gyda hadde herjet tidligere i uken, og med sine 8 plussgrader og sterk vind gikk det hardt ut over skiløypene i marka. Antall skiløpere har minket i takt med sneen, men det er absolutt bra mange steder ennå! Jeg startet på Sporten på Frognerseteren og det var praktfulle løyper ned til Ullevaalseter. Videre ned mot Skjærsjødammen og langs Skjærsjøen og over til Øyungen var føret heller middels, men det fine været holdt humøret på topp. Ved Øyungen ble det vaffel og toddy på Skiforeningens supre serveringsbu (fetteren til Storebekkbua). Her var det ikke direkte folksomt kl.14 en søndag, men en god kombinasjon av syklister, fotturister og skiløpere. Med vaffel i magen bar det inn mellom trærne i retning villaen. På det store hugstfeltet var det mye mer sne enn mellom trærne, men ruinene syntes fortsatt godt. Spennende historie og opplevelse. Nede i vannkanten en bålpanne og en piknikbenk. Retur samme vei helt opp til Forgnerseteren. Takk for turen og en fin vinterpost. Flott vinterføre ved Ullevaalseter: Skjærsjødammen: Øyungsbua: Ruinene: @lene Et år senere besøkte jeg posten. Gikk på bena; østsiden av elva. Strødd på måket vei helt opp til demningen, derfra en flott trase rett til posten. Så ut som mye bøss i skisporet, mulig bedre nedover mot skar. Flott tur i trolsk vær.