Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-06 Ringivollen

7 Innlegg
7 Deltakere
17 Reactions
1,373 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Trådstarter  

I går gikk turen fra Fransekleiv (Vestmarksetra) i flott høstvær. Valgte den blåmerkede stien til Grønland. Her var en skoleklasse på tur, de skulle overnatte i telt og det ga tydeligvis noen utfordringer for en del. Hyggelig å se ungdommen ute i marka. Her var det også hugget på nedsiden slik at det var åpent og litt utsikt  nå. Fortsatte på stien mot Mikkelsbonn. Her går rød og blåmerket sammen. Enkel og grei sti å gå, etter en stund kommer du til et tidligere hugstfelt; har har du utsikt til mange blåner. Fortsatte videre og posten er svært grei å finne der den står ved stien. 

Tok samme vei tilbake, rast ved utsikten. Her var det flott - flotte høstfarger på lyngen som kom til sin rett i det fine høstværet.  Gikk tilbake over Grønland til jeg kom til stiskille og tok stien som er merket Furuholmen i stidelet som står 400 - 500 m fra Grønland for forandringens skyld. Hvis man ønsker å ta med posten med OL sten på samme tur er dette en praktisk rute.

Ingunn 

Amgrims, Synnøve Kjærstad, Jarle Karlstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

Enig i at det er flott å gå stien fra Grønland til posten. Er rimelig sikker på at en av kollene i vest er Gjevlekollen i Finnemarka. Der er det en ny rastehytte, som jeg overnattet i i fjor høst, med fantastisk utsikt mot nære og fjerne steder.

Turen i dag gikk på sykkel fra Vestmarksetra til Grønland og til fots til Ringivollen. Underveis kvapp jeg skikkelig, for jeg følte plutselig at det var noen andre der, og der viste seg å være en jogger. Det er sjelden jeg møter andre slike steder en hverdagsformiddag.

Tilbake på sykkelen ble det retur samme vei og så en avstikker bort til OL-posten. Jeg slutter aldri å forundre meg over den brede, asfalterte veien her inne i skogen.

Nydelig vær og som meldt, mye vind.

Og etter lunsj ventet jobben 🙂

Hilsen Nina God tur!

Aina Grymyr, Synnøve Kjærstad og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@bjoern_b)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden

Post nr. 6 Ringivollen kan greit nås fra nordvest. Kjører man Fv 285 fra Lier (veien som munner ut i E16 noen km nord for Sollihøgda) tar det av en bomvei oppover i Vestmarka t.h. Ved avkjørselen, som ligger i en krapp venstresving når man kommer kjørende sørfra, er det en liten utvidelse av veien som gir P-plass til inntil tre-fire biler. (Vet ikke om noe stedsnavn, men avkjøringa er lett å se.) Så kan man gå veien - det er bratt oppover, men stedvis fin utsikt mot Holsfjorden/ Tyrifjorden (se bildet under).

Ta til venstre der veien deler seg et godt stykke oppe i lia og fortsett den øverste (østligste) av de to veiene innover. Da er det greit å følge veien til den slutter der den munner ut i en blåsti (sør for Lamyr). Ta t.v. mot nordøst til Mikkelsbonn, der fins Skiforeningens vinterserveringssted nord i Vestmarka. Derfra følges en god, bred tidligere driftevei/ nå blåsti sørøstover til Ringivollen.

Denne delen av Vestmarka er tilnærmet folketom (på sommerføre en hverdag i hvert fall), og et fint alternativ hvis man ønsker en tur i ro og fred. Jeg prøvde meg et par steder som noe som så ut som snarveier, markert som umerkede stier på kartet. Men spesielt vellykket var ikke det. Jeg gikk nok litt kortere målt i distanse, men stiene ble borte og terrenget videre var tunggått, med kvist fra gammel hogst, myr og steinur. "Snarveiene" kosta meg en drøy time ekstra. Så med mindre man er spesielt glad i å "buske" rundt med kart og kompass i ulendt terreng - også når man ikke må - bør man holde seg til veiene og blåstiene i terreng man ikke er fortrolig med.

Bjørn.

image

Fin utsikt over Tyrifjorden fra veien oppover lia.

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Bjørn Bakke

Synnøve Kjærstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Tåke i byen, sol i høyden, rim i gresset og is på vannpyttene. En forsmak på den kalde, fine tida. Syklet fra Vestmarksetra til Grønland tidlig i formiddag. Siste biten til fots på blåstien. Posten finnes lett der den ligger helt inntil stien. Var egentlig mest spent på om jeg klarte å komme meg tørrskodd inn hit. Men med noen hopp og sprett, så gikk det fint. Skikkelig kaldt nedover de lange bakkene til bommen ved hovedveien.

Jarle

Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@amgrims)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Jeg syklet fra Vestmarksetra parkering  til Grønland. Deretter gikk jeg langs blåmerket til posten. Det var VÅTT. Løypa/stien lå badet i søle. Og vannpytter.
Jeg ble litt i stuss om jeg hadde gått for langt, da blikket hadde vært vendt ned hele tiden. «Får ta et par hundre meter til, og så snu», tenkte jeg. Men 20m etter var posten der - på høyre side av stien.

46E49512 094C 40E2 A4C7 0D928C2CE30F

Slik så det ut i stien,- om du legger hodet på skrå. 
Sykkelturen nedover ble KALD selv om jeg hadde stilongs, fleecejakke, anorakk og skihansker.

Takk til Ingunn som ga meg inspirasjon til å ta den fra Grønland.

Liv Paltiel og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Var på Ringivollen nå 4. januar. Dro fra Vestmarksetra mot Mikkelsbonn, tok av litt før vi kom til Mikkelsbonn, oppover og sydøstover Hornvivollåsen. (Her har jeg ikke vært før).
Kjempefint. Sol og snø, og gran og furu innpakket i snøkapper.

Ringivollen

Dette innlegget har jeg bare skrevet for å si hvor fantastisk det er med frost og skikkelig skiføre igjen.

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Beate Heilemann

Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Aina Grymyr
(@ainag)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

Vi har vært mindre aktive mtp. KP-jakt siste årene, da interessen har dreid seg mer mot o-løp, stolpejakt og tur-O. Gøy å finne (mange) poster rundt på Østlandet. Har selvsagt fulgt med på forumet, nye og gamle kjentmannsposter og ikke minst kjent-turer. Planen i år er å besøke mange KM-poster, spesielt nå i den herlige overlapperioden i de 2 siste heftene. 

Dette ble årets andre KM-skitur, og vi satset på Vestmarka etter snøfallet tidlig denne uken. Turen gikk fra Vestmarksetra oppover (hadde glemt hvor mye opp) mot Grønland, og så på styresnø ned mot posten. Litt skarpere føre enn forventet, så det ble mye ploging nedover. Samtidig hadde vi funnet et gratis ski-turO kart fra Askeladden i Vestmarka (på turorientering.no), så det ble 4 tur-O poster også. 

Herlig og lett KM-post i vinterdrakt, men deretter ble det mye bratt nedover igjen og skarpt (og skummelt) føre, spesielt rundt Ståvibonn. Men vi kom hele tilbake til bilen 🙂

20230220 162000a
Dette innlegget ble endret for 2 år siden 2 ganger av Aina Grymyr

Kari Lohne, Kristin Bøe og Steinar Roland likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette