Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-08 Øyervannsdammen

9 Innlegg
8 Deltakere
12 Reactions
1,381 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Trådstarter  

Hei

Denne måtte selvfølgelig besøkes etter "slippet" på jernbanen. Jeg valgte å gå fra p-plassen på Burud. Her var jeg ikke alende i går. Det er et mye benyttet startsted for tur hele året.

Fo de som ikke har dette som sin "bakhage" kan en variant for å komme til posten være å gå forbi bommen på veien mot Burudvann. Ta 1. vei til høyre, den er merket "gapahuk". Merkingen har en sterk blå farge - "lionsfarge". Du skal ikke til gapahuken for å komme til posten, men denne stien går over dammen. Denne gikk jeg og mange andre kjentmannsjegere i går. Øyervann er en liten perle, ta gjerne turen langs vannet, det må skje på vestsiden.

hilsen Ingunn

Morten Møst likte dette innlegget
Sitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden

Vi gikk samme vei til posten som Ingunn har beskrevet. Det lå et tre over veien rett etter at vi tok første vei til høyre etter bommen. Og like etter lå det tre nye over som vi måtte gå rundt. 4-åringen var fornøyd med at konglene i toppen av treet var lett tilgjengelige. 

Vi valgte å gjøre det til en rundtur, og fulgte stien videre opp til den (vanlige) blåmerka stien, og  fulgte den tilbake til parkeringa. Det ble en fin, liten tur.

SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

Fin post - fulgte samme veibeskrivelse som over. Liker at noen poster er krevende mens andre er enkle.

Karl Georg

SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

090126A4 1CE6 4B3B A7C8 CD6725CC48E1

Besøkte denne posten i går ettermiddag, fint med en liten tur etter at regnet hadde gitt seg

Vått i skogen nå, så greit med høye støvler. 

Tok turen langs vestsiden av vannet, der er det flere fine rasteplasser!

Tilbaketuren gikk om Burudvann, fint terreng her. 

SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden

Vi tok sikte på kinderegg sist mandag, når vi først skulle kjøre til den andre siden av byen. Det vi bomma på, var at vi trodde det ville være god plass på utfartsparkeringene på en hverdags formiddag, men den gang ei. Akkurat på Burud utfartsparkering var det imidlertid god plass. 
Neste spenningsmoment var om det var greit å gå til fots til Øyernvann-demningen. Og det var det! Her har Lionsfolket tråkket opp skikkelig god sti gjennom skogen opp til en gapahuk de har bygd.

Like etter bommen tar en godt skiltet og opptråkket sti til Lions-gapahuken av til høyre. 15-20 min å gå, og så snubler man over posten. Man ser mer av det lille vannet nå det ikke er løv på trærne. Fin, liten tur!

Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann

@lene : Jeg følger i dine fotspor Lene 😀 : tok også denne i dag.  Fulgte beskrivelsen her inne; gikk etter skiltingen mot gapahuken. 

Nr. 1 - det er nå skispor innover når man tar av til høyre, og jeg prøver å unngå å gå i skispor, men her var trærne som tidligere er beskrevet liggende over stien fjernet med resultat av mye bøss i løypa.  Det er også ridd, med dype spor og store hestebæsj hauger på stien / veien.  Men tenker at kommer det et nytt godt snøfall så nye spor blir laget ville jeg ikke gått der på beina.   

Nr. 2 - fulgte den tråkkede stien og skiltene til gapahuken, fulgte da den vanlige blåstien, gikk da i en stor sløyfe rundt posten - med islagte stier og mye klatring først opp, så ned og så opp og ned igjen. Gikk en fin sti fra posten (merket med lokal mørkeblå maling) rett ned til blåstien og den tok jeg på returen.  Vil man ta den går man slik: fra parkeringen forbi bommen og inn til høyre (skiltet som tidligere nevnt) - gå til stidele og nytt skilt til gapahuken peker til V - gå til H-sving (da ser du opp en lang stigning og trevelt på høyre hånd - der går den en sti inn til venstre - den går rett opp til demningen og posten.  God tur 🙂

Morten Møst og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann

@ingeborgpersonligcoach-no Enig med deg - jeg prøver også å unngå å tråkke i skiløyper!

Mitt inntrykk er at det har blitt mye mer turgåing til fots om vinteren de siste årene. Siden jeg selv etter hvert går stadig mindre på ski, så har jeg begynt å søke etter ruter hvor man kan gå til fots på snøføre uten å komme i konflikt med skiløpere - og funnet ganske mange! Men åpenbart så er det jo steder hvor det varierer, da - en dag opptråkket sti, og etter neste snøfall skiløype!  

SvarSitér
(@ole-geir-s)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden

Kortreiste og kortgåtte turer er heller ikke å forakte. Parkering på Burud P og deretter raka vegen. Turen ble tatt tirsdag 17/8 i strålende augustvær. Fram og tilbake til parkeringen er det ikke lange tiden som går, så ønsker man en litt lengre tur er det ypperlig å ta turen videre på østsiden av Burudvann og for eksempel nyte utsikten fra Gapahuken. 

Strålende formiddagsrunde, anbefales!

Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden

I dag ble det en fin dobbel, 20-08 og 22-08 Haslumseter Kapell, med utgangspunkt Burud P. 
Deilig turvær med 20 grader og sol som stakk frem mellom mørke skyer. Rakk fint turen før kveldens tunge regn kom. 

Lett å finne på gode stier. 

Takk for turen! 

SvarSitér
Del dette