Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-12 Otertjerna nordre dam

18 Innlegg
7 Deltakere
40 Reactions
1,185 Visninger
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Trådstarter  

Slik skal en kjentmannspost være! Ikke behov for sykkel, grei å finne uten GPS, og ikke minst et interessant sted. Det har vært mange poster med dammer, broer og andre vannregulerende innretninger, men jeg lar meg stadig imponere over hva de fikk til uten moderne hjelpemidler.

I dag ble man minnet om vannets kraft, bekker og elver er imponerende store.

Nina Didriksen, Kari Lohne, Hans M. Fagerli og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

1FD58DED 8363 43FA 801E A6E2F8D2CCEA

Et vakkert område! Mye helikoptertrafikk i dag, de rydder jo vekk Noreledningens installasjoner, det plager meg ikke når jeg vet at det er midlertidig.

Kom fra Skansebakken på blåsti opp Revekleiva, koselig trasé. Tok av fra stien ved tjernene og gikk i lia før jeg tok ned på myra. Litt kronglete gjennom juletreskogen litt sør for posten, og plumpefare!

Etter klipping gikk jeg til damrestene sør for tjerna og fulgte fáret nedover. Flere tidligere poststeder rundt her. 

90AEE868 3F9A 4CC9 B08A 67D8DC3986A9
60A574E4 2EB4 4FC8 A539 49406B7AA07D
31BFAD72 3270 4865 8274 BA4D284E32CB

Hilsen Nina God tur!

Morten Møst, Liv Paltiel og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann

Nå også som skipost, med anmarsj på ski til Nedre Gråseterhytta.

Derfra går/gikk en blåsti opp mot SØ, nå skjult i et kaos etter hogst, og litt snø da ...

Men med skiene etterlatt og god kurs mot posten var det vel kun et kvarters slit å komme dit opp:

2022 12 17 15.14.35

Pål

Morten Møst, Kari Lohne og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@ola)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Tok denne i dag. En grei avstikker fra scooterløypa over Otertjernåsen. Snøen bærer greit så ingen problem med tynne ski.

IMG 0202

Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Med ski på påskeføre til posten. Dro opp veien fra Midtre Otertjern. Her er jeg ganske ofte på sommerføre, men ikke så ofte på ski. Synes utsikten fra veien er fabelaktig. Se bildet.
Nå i dag var føret bløtt, og med ski holdt skaren ganske bra. Der skiløypa går mellom de to Otertjerna er det nå tydelige skispor mot nordvest over Lille Otertjern.

Otertjernutsikt

Helt på slutten var det jo litt bushing, men ellers veldig fint.

Nina Didriksen, Gunnark, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann

Tatt 27. juni 2024
Skulle bruke den lyse sommernatten. Kjørte til Skansebakken. Derfra på min babysykkel fra Slora til oppover mot Ospeskog og til fots over Seteråsen og langs Furuberget. Jeg har aldri gått denne stien før. Nesten lett uhyggelig. Det begynte å bli mørkt, og det var på enkelte steder skummelt bratt ned mot elva. Kartet i håndboken var ikke til noe hjelp. (Etter nesten 2 år kan jeg ennå ikke forstå hvilken hjelp det er i disse utsnittene!). Ved hjelp av GPSen fant jeg posten greit etter hvert.
Tilbaketuren var ganske fin. Traff en padde og en stålorm og så en elg ute på et jorde langt i det fjerne. Men ingen mennesker.

Men er det noen som vet om det blir en ny fysisk håndbok eller om det blir fulldigitalt? Dette er spennende.

Morten Møst, Wenche Melbye og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann

@beatyschka Jeg vet at komiteen ikke ser bort fra at det kan bli noe digitalt i fremtiden. Men jeg vet ikke når og hva. Og jeg har ikke hørt annet enn rykter (eller snarere mer forvirrede spørsmål fordi noen har hørt et rykte) om at det skal bli noe digitalt nå. Og forhåpentligvis vil de vel fortsette med en fysisk bok. Sa hun med håp i stemmen, dette og tur-o er snart det eneste analoge vi har igjen. Samt det å gå tur med beina på bakken.

Hilsen Nina God tur!

Morten Møst og Wenche Melbye likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 4 år siden

Jeg har slitt litt med å forstå fullt ut hvordan Otertjernsrenna virket og hva som rant hvilken vei, og ikke mest sammenhengen mellom de mange kjentmannspostene som er viet dette temaet opp gjennom årene. På min søken etter lyset kom jeg over denne fantastisk hjelpsomme artikkelen fra Skiforeningens websider, som herved deles. Den er full av henvisninger til de respektive kjentmannspostene.

Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann

@store-bernhard - tusen takk!

Dette er vår siste post (nr. 50), som tas til helgen. Da har vi komplett historie med oss!

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)

Vi gikk opp fra Skansebakken og tok stien over Otertjernsåsen. Vi kom da rett forbi søndre dam, som er verd å besøke for "kontekst" hvis dere ikke har vært der før. Fine cacher på veien, også. God tur! PS: Vi hilste på HLF, husk kam.

Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)

Jeg har fordypet meg en smule i Otertjernsrenna og skrevet litt om den, også. Artikkelen samler også lenker og "tags" til de mange kjentmannspostene som har omhandlet dette temaet før. Faktisk fem-seks poster over tre tiår.

SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann

JAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der satt den - og vi har 50/50 poster denne boken også. Det satt langt inne med skranglete kne og til dels immobilitet.

Men...om det er køer i helsevesenet så sitter pillene løst - og de hjalp på problemet (eller undertrykket det) for denne perioden.

Erkjennelsen nå - med bare to års sykluser på postene - er at ting må planlegges bedre. vi har kjørt litt "happy go lucky", det må strammes inn litt dersom vi ikke skal få dette racet høsten om to år.

Men nå....Champagne!

Skjermbilde 2024 08 24 153920

Morten Møst, David Aleskjaer, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann

Gratulerer så mye!

Du får heller gå hardt ut fra start, så kan du slappe av på slutten 🙂

Hilsen Nina God tur!

Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)

@lowe Gratulerer til deg og ditt team! Kjentmannsmerket i gull er velfortjent etter en hvilken som helst målestokk, og kanskje litt ekstra når man møter ekstra utfordringer utover avstand, beliggenhet og terreng. Tør man spørre hvilken Champagne som ble valgt?

Her kan det passe å minne om salig Birger Løvland, som skrev noen smarte artikler om Kjentmannsmerket i Snø og Ski tidlig i vårt århundre. Han og hans Anita pleide å ha med en liten sjampis, kanskje en kvartflaske, på turen til gullposten. Løvland, som var lege, foreslo også at kjentmannsboka burde deles ut på blå resept til beste for folkehelsen.

Lykke til med neste bok og planlegging av neste merke.

SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann

image

Charles Heidsieck Brut Réserve

..og hele flaska gikk med!

Birger Løvlands seremoni ved gullposten skal adopteres - litt kos og mindre stress må til!

Nina Didriksen, Gunnark og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette