Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-26 Døypefonten

12 Innlegg
8 Deltakere
33 Reactions
829 Visninger
(@vigdis)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Trådstarter  
05160605 BEDA 4C11 AD28 719C57920539

Fantastisk tur fra Mylla via vannene øst for Pershusfjell til Finnstad og Finnvatnet, lett bushing til Døypefonten og ned på løypenettet på Aklangen. 
En virkelig kjentmann med hund hadde tråkket logisk og erfaren løype antagelig 2/4. Takk for den:-) Vi var fornøyd med at turen ble enklere for oss for vår hund ble litt sliten selvom det er rimelig lett å gå utenfor løypene nå. Flott at det er andre enn oss som synes det er fint å besøke Kjentmannsposter merket sommer også vinterstid. Altfor mange poster er markert kun med sommersol. Vi liker poster i vintersol vel så godt. Et tips er å ta høyde for et par meter snø når postene settes ut. Døypefonten var godt synlig nå, men noen cm mer snø evt at snøen ikke sank sammen i mildværsperioden ville gjort det vanskelig/umulig å se posten aka Moliksåsen mange av oss trasket rundt på ski uten å finne Bjørneskallen.
Spent på hvem som var vår ukjente guide på denne fine vinterposten:-)
Dette emnet ble endret for 2 år siden av Vigdis Vestreng

Nina Didriksen, Kari Lohne, Hans M. Fagerli og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Denne perle av en post fortjener mer enn 1 innlegg. Normalt ville man tro at dette var et "myrhøl", men åpent og fint rundt posten. Syklet fra Jonsetangen og videre via Sinderdalen og den lange motbakken mot Finnstad. Godt og varmt, men startet tidlig. Den umerkede stien fra Finnstad var grei å følge. Se ellers bilde fra første innlegg og se hvor mye snø det var; postplaten var ca 170 cm over bakken....

Dopefonten 1

Retur samme vei- det tok 3 timer og det var herlig med et bad i Øyangen!

Dopefonten 2

Gunnark, Kristin Bøe, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann

Jeg var her tirsdag 4. juli. Ledd i en Nordmarka fra-hytte til hytte-tur.
Var glad for at den umerkete stien var så grei å finne og så grei å følge.

sinnerdammen

Jeg vil reklamere for Sinnerdammen, DNT ubetjente, lille markahytte, som ligger bare en kilometer eller to fra posten. Den er veldig oppgradert siden jeg sist var innom. Den er koselig, merkelig og gammeldags. Var en jakthytte fra slutten på 1800-tallet opprinnelig.

Nina Didriksen, Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

Etter laaang marsj fra Hotel Bristol ankom vi til Døypefonten (vei fra Hotel Bristol til Finstad, deretter på etterhvert umerket sti). Hadde planlagt spisepause her, men fortsatte til "gammel" post ved Spålen. Den umerkede stien (som startet litt etter Finstad), var forbausende god (hva med blåmerking?) 

Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann

Kjørte opp den smale og noe dystre veien gjennom Svenådalen fra Jevnaker til Tverrsjøstallen den 24. juni. Planen var å kjøre videre gjennom Sinderdalen til en parkeringsplass før oppstigningen mot Finstad gård, og så gå til Døypefonten. Vi som har overnattet på DNT Sinderdammen vet at dette er mulig. Veien opp Svenådalen var utbedret etter flommen ifjor, men det var ikke Sinderdalsveien. Her var det veiarbeid og full stopp. Hadde sjekket litt på nett i forkant, men fant da ikke info om dette. I etterpåklokskapens lys  dukket dette opp : Vegarbeid i Sinnerdalen - Jevnaker almenning (jevnaker-almenning.no). De har tydeligvis begynt litt før på arbeidet enn det som står skrevet her.

Jeg hadde med sykkel og kunne derfor gå over til plan B: Ta post 25 Slippsted ved Lauvputten. Kjørte østover mot nordsiden av Gjerdingen og parkerte ved DNT Sandbekkshytta. Lenger kommer man ikke før en bom, så jeg syklet videre til posten. Dette gikk greit. Og snøplogen sto fortsatt som en bauta på høgda.  

Dette innlegget ble endret for 4 måneder siden 2 ganger av Gunnark

SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann

Etter 4 lange uker fullstendig indisponert med 3 brukne ribben og et skadet kne er vårt lag langt bak i forhold til å gjøre ferdig boka denne sesongen.. Ferien skulle jo brukes til tur, ikke rekonvalesens!

Imidlertid sto denne på "bucket list" - jeg måtte bare inn til Døpefonten. Alle våre turer i disse områdene har gått utenom denne - og jeg forstår hvorfor når landskapet inspiseres. Mye myr og kronglete framkomst.

Jeg definerte smerte som "en måte å kjenne man lever" og tok fatt på bakkene opp til Finstad. Tungt å puste, kneet skrangler og turfølget jager foran...dette blir en opplevelse av nederlag.

Men...det er rart hvordan kroppen kvikner til når en forlater veien og stien begynner. Så vi kom fram...og tilbake.

Det var en våt dag i skogen etter forrige dagers torden og styrtregn, men vi ble belønnet - etter kilometere med plasking - med en fantastisk solskinnsrast ved døpefonten. Fruktbrød med brunost, kaffekok og gode samtaler om natur og opplevelser - det er lindring for kropp og sjel.

Da har vi 6 poster igjen, må prioritere hardt hvilke som skal bli uten klipp etter denne sesongen....

Gunnark, Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

@lowe 

Hei!

Dette er en av de 3 postene jeg har igjen i boken. Jeg skjønner at dere har gått fra Finstad. Hvilken vei kom dere, er Veien fra Tverrsjøstallen og ned kjørbar nå?

Mange takk for hjelp

Ingunn

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann

@skogtroll - Vi kjørte veien fra utfartsparkeringen ved Tverrsjøstallen og fram til bakkene opp til Finstad. Jeg leste på linken i @gunnark sitt innlegg - og veien er åpen fram til 31.8. Deretter mer usikkert igjen.

Bommen opp til Finstad er gravd opp og slengt ned i skogkanten, men det er bare en eneste parkeringsmulighet til en bil der inne, og ingen snuplass, så det er nok smartest å parkere der det er ment. Så får bakkene være på treningskontoen.

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

@skogtroll Jeg så akkurat på Facebook-siden til Jevnaker almenning at veien er stengt i uke 31 ig 32 (29.7.-11.8.).

IMG 6616

Hilsen Nina God tur!

Hans Löwe Larsen og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann

Mange takk Nina.  Jeg har avtalt med en venninne å dra dit på lørdag, det må vi nok endre på.

Vi får håpe vi finner en dag før måneden er ute og hvor veien er åpen.

Ingunn

Dette innlegget ble endret for 3 måneder siden av Ingunn Sætervadet

Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann

Hei, kanskje det er flere enn meg som mangler denne posten. Tiden løper snart fra oss og jeg har for sikkerhetsskyld sjekket med Jevnaker almening om veien blir åpen i helgen. Veien åpnes i dag og skal være åpen i helgen. Og så melder YR sol, god anledning til å få tatt posten.

Ingunn

SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann

I dag klarte jeg å innkassere denne posten. Kjørte opp Svenådalen og videre ned til Spålen/oppkjøring til Finstad. Det er tydelig at veien fra Tverrsjøstallen og nedover ikke er ferdig istandsatt, men gikk greit å kjøre med litt forsiktighet.  Skal du denne veien etter helgen kan det være lurt å sjekke om den er åpen. 

Starten opp til Finstad kan føles tung etter bilturen, men greit går det. Tok blåstien mot Roenseter. Der denne går skarpt mot venstre rett nedenfor myra, fortsetter den umerkede rett frem.  Flott sti og fint terreng. Vi skal lenger nedover igjen enn hva jeg hadde sett for meg, men bekken fra vannet (ligger noen stokker å gå over på for de som vil fortsette videre) ligger posten rett til høyre for stien. Da  jeg nærmet meg posten sto det allerede en postjeger der - hun stemplet sin 50. post i sin 1. kjentmannshåndbok. Hadde trodd jeg skulle møte flere i retning mot/fra postene nå som det er innspurtren, men det er forbausende få.

Ingunn

SvarSitér
Del dette