Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-07 Hytte på Ringiåsen

8 Innlegg
6 Deltakere
22 Reactions
228 Visninger
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Trådstarter  

Kanskje må det være en første gang for alt (?), men jeg hadde håpet å slippe en første gang for kjentmannsbomtur! Men dette fikk jeg altså prøvd ut i forrige uke, godt hjulpet av at jeg liker mørket i skogen såpass dårlig at det i seg selv satte en stopper for letelysten. Så er det kanskje lov å håpe at det etter hvert kanskje dukker opp ledetråder i dette forumet 🙂

Utstyrt med Flaggsprettens o-kart Ringiåsen (2024) i målestokk 1:7500 og forberedelser i form av ganske nøye tekstlesing og sammenlikninger av markakart på nettet trodde jeg at jeg hadde rimelig kontroll på hytta (selv om jeg ikke tror den er markert på o-kartet). Så feil kan man ta!

Kjentmenn- og kvinner som vil utvide turen og få med seg flere kulturminner, kan jeg anbefale en tur innom Ringi kalkovn, Bærums eneste bevarte kalkovn som kan sees både nedenfra og ovenfra:

IMG 20240815 160542 1 lite
IMG 20240815 160742 2 lite

Kalkovnen ligger øst for gården Ringi, ellers kjent for eplemost, og ligger langs veien ved navn Sopelimskroken (som nok gjør at den ikke blir kjentmannspost, for vi liker ikke drive-in-poster, ikke sant? :)).

Det går en blåmerket sti fra parkering ved Tanum kirke via Ringi Kalkovn til Holo/Kattås. Da jeg var der, var ikke denne merkede stien på nettkartene til Skiforeningen eller ut.no, men Skiforeningen har nå fått med denne stien. Det hjelper å si fra!

Selv gikk jeg av bussen på holdeplassen Holo og fulgte blåmerket sti rett inn i marka derfra.

Det går en tydelig umerket sti oppover Ringiåsen fra sørøst, forbi to falleferdige bygninger som heter Jansbråtan på ut-no-kartet:

IMG 20240815 163042 1 lite
IMG 20240815 163104 5 lite

Turorienteringspostene førte meg forbi utkikkspunkter på begge sider av åsen, østover mot Kolsåstoppene, vestover mot Ramsåsen, sistnevnte med DNT-postkasse med gjestebok:

IMG 20240815 170531 9 lite
IMG 20240911 184138 5 lite

I dette forumet er det vel unødvendig å nevne hvilket bilde som er fra hvilken side av åsen 🙂

Etter vellykket turorientering og mislykket jakt på hytte og kjentmannspost fulgte jeg den stien jeg trodde hytta skulle være ved, helt ned til Stovivannet:

IMG 20240911 195304 0 lite

Og sannelig var det mørkt da jeg kom fram til busstoppet Bærums meieri. En fordel med å bruke kollektivtrafikk er at turen ikke må ende opp samme sted som den begynte 🙂

Dette emnet ble endret for 2 måneder siden 2 ganger av Victor Hansen

Phadrus, aholmesl, Ketil Knudsen og 7 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 4 år siden

Hvis noen synes de har lest denne historien før, er det hverken Victor eller "noen" det går rundt for. Derimot gikk det rundt for meg da jeg skulle fikse litt på menyen her, så for sikkerhets skyld slettet jeg både menyen og Victors opprinnelige innlegg. Menyen er reparert, og Victor har vært så vennlig å skrive sitt innlegg én gang til. Jeg beklager - og takker. Gi ham gjerne en ekstra "like" for bryderiet!

SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

@vahansen

Turorienteringskartet du nevner for Ringiåsen angir en "spesiell detalj" 100-150 meter NNØ for post K09. 

IMG 7110

Kan dette være hytta på Ringiåsen (KM post 24-07) ?

aholmesl og Victor Hansen likte dette innlegget.
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Trådstarter  

Meget mulig, @atle ! Planen min opprinnelig var å gå til den spesielle detaljen du nevner og se der. Men da jeg var der, syntes jeg ikke det passet med retningene stiene tok, så jeg gikk ikke dit og sjekket. Jeg kan love deg at jeg angret på det! Blir spennende å se om det er der hytta er... Og ekstra surt om min opprinnelige plan var den riktige 🙂

Det er forresten mange flere tydelige stier i området enn det som kommer fram på o-kartet. Jeg lette mye nord/nordøst for K09 og øst/sørøst for K10, men var ikke ved det stedet du mener som er merket som spesiell detalj. (Men jeg myset over de motstående skrentene...)

Dette innlegget ble endret for 2 måneder siden av Victor Hansen

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

Hmm, her må jeg kanskje ha hatt flaks, for jeg gikk rett på hytta fra den stien jeg fulgte. Hadde lest beskrivelsen i heftet om først en sti sørøstover og så en nordøstover, i x antall meter osv., og da jeg gikk opp på en kant så jeg rett på hyttetakets svarte plast. Fantastisk utsikt over Stovivannet og Bærum!

Hilsen Nina God tur!

Morten Møst og Victor Hansen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

@atle 

På kartutsnittets post K 8 er det ett hus, er dette gapahuken som har stått der i noen år? Iflg. ett eldre o-kart jeg har går tilsvarende sti som visst her og går ned på ditt karts K 8. Jeg trodde kanskje jeg kunne bruke denne stien. Blir det helt galt?

Ingunn

SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

@skogtroll Ja, orienteringspost K08 var en gapahuk/bålplass/rasteplass på toppen av en kolle når jeg var der i mai - med en flott utsikt mot Kolsåstoppen:

Ringiåsen mot Kolsås

Har ikke besøkt KM-Post 24-07 ennå. @vahansen nevner at det er flere stier enn de som står på orienterings-kartet. Skiforeningens turplanlegger viser flere av disse stiene. Det enkleste er kanskje å følge beskrivelsen i kjentmannsheftet.

SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Her må jeg innrømme at jeg «juksa litt» og brukte GPS. 

Jeg fulgte beskrivelsen i heftet, og fant greit riktige stier. Men hvor var hytta og posten?  Plutselig dukket det opp en pipe rett foran meg - denne er ikke lett å se! Og ja, dette må være den «spesielle detaljen» på orienteringskartet. 
Fint sted med utsikt til Stovivann!

aholmesl, Hans Löwe Larsen, Atle Berntsen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette