Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-02 Prekestolåsen 249 moh.

7 Innlegg
5 Deltakere
19 Reactions
429 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Trådstarter  

Tradisjonen tro ble det Hurum etter åpningsshowet. Jeg pleier å initiere kameratkjøring fordi det er langt og fordi det da er lettere å navigere i disse for oss litt mindre kjente traktene enn i diverse andre marker.

Bilen ble parkert der heftet anbefaler (tante Google kaller stedet Røskestaddammen), og så syklet vi noen kilometer på grusveien videre. Litt bortenfor en blå bom gikk vi inn i skogen, men det som så ut som en sti løste seg opp og det var det siste vi så av sti og tråkk på denne postturen.

Terrenget er fullt av stup og skrenter, men vi klarte å bushe oss opp. Oppe på åsen er det nydelig, flott utsikt og en del bart svaberg (men også forrædersk løs/glatt mose (eller heter det lav?)). 

Jeg virret litt rundt for å finne posten, det var ikke helt klart for meg om den var ved kanten eller lenger inn («på et tre mot vestre kant av åsen»). Tretypen var også ukjent, her oppe er det mest furu og bjørk. I heftet står posten markert rett sør for en grønn prikk på kartet, men den er ørlite lenger vest.

Ned igjen rotet jeg meg inn i et parti med stup, men til gjengjeld var det ingen HLF der.

IMG 7027
IMG 7025
Dette emnet ble endret for 2 måneder siden 3 ganger av Nina Didriksen

Hilsen Nina God tur!

Hans Löwe Larsen, Bjørn Bakke, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Et flott sted da jeg først kom meg opp - men krevende å komme hit!

Jeg prøvde å finne et tråkk fra sørvest som det står i boka, men da jeg kom oppover ble det veldig bratt og krevende. Det var like før jeg ga opp, løsningen ble å gå lenger østover, der var terrenget snillere. På vei ned så jeg også den spesielle furua som er avbildet i boka på østsida av åsen, kanskje tråkket egentlig går opp sørøstsiden?  
Vel oppe ble det en liten pause, og tid til å beundre utsikten og dette fine stedet. 

Hans Löwe Larsen, Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Og nå har Skiforeningen bekreftet min mistanke - tråkket går opp på sørØSTsiden av åsen, ikke sørvest står det på nettsiden. 
Det har også dukket opp en geocache på toppen, hvor man får koordinater til anbefalt stistart. 
Kanskje jeg må ta enda en tur til dette fine stedet?

Hans Löwe Larsen, Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Vi hadde som oppgave å "rydde Hurum" i dag, og denne posten gledet vi oss til. Både kraftig stigning og en flott, bar topp - som skapt for kaffekok og konsum av nistepakke. Vi hadde til og med sjokolade til kaffen....say no more..

Vi har lært litt ved å følge med på forumet, og siden ikke alle er cachere gis riktig oppskrift her:

"Kjør til Fuglemyr skytebane. Det er plass til et par biler i krysset, og større parkering noen meter lenger inn. Følg deretter veien østover 150-200 meter, der er det en tydelig stistart på venstre side av veien. Kommer du til en bomvei har du gått 50 meter for langt.

Følg stien innover, etter kort tid følger stien et gjerde som lager grense til en nedlagt (og sikker godt bly-forurenset) skytebane. Ved en åpen port vender stien 90 grader (ca) og da er det bare å følge den opp lia til topps. Den kommer og går litt underveis, men her er det enkel, men bratt adkomst hele veien. Ingen stup."

Og buske-furua kunne jo vært en KM-post alene. Vi husker (??) vel alle (??) post 25 i 1998-2000 "Heksekostgrana på Guribrenna". Legger ved et bilde fra 13.8.2000 - down memory lane...

...og en av dagens busk, for godt mål...

Image23
20241005 140046

Atle Berntsen, Gunnark, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

Hei og takk for fint innlegg. Jeg lurer på om dere kom fra nord eller sør? I Kartboka for Oslo og omegn står det avmerket en skytebane med Røyken skytterlag, men ingen Fuglemyr skytebane.  Det finner jeg heller ikke på turkart Vestmarka 1: 50 000. Der er det en "navneløs" skytebane. Er dette samme sted? Eller er det flere skytebaner i området?

Mange takk for hjelp

Ingunn

Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

@skogtroll Beklager manglende presisjon.

Vi parkerte først på Røskestaddammen (finner den på google maps) for å ta post 24-01, og kjørte deretter videre til nevnte skytebane. Den skytebanen er beskrevet på google maps som "Hurum SSL feltbane/utebane". 

"Avgrunnsdalen skytebane" er også like i nærheten, da er det ca. 200 meter til mulig parkering.

Skjermbilde 2024 10 07 185814

Forsøker å legge ved et utsnitt.

SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

En enkel post, hvor jeg ikke fant det nødvendig å sjekke andres erfaringer. Hadde jeg gjort det hadde jeg fulgt den riktige stien, og kanskje unngått et lite fall forårsaket av våt mose på glatt fjell.

Et lite stykke fant jeg to tynne, svarte ledninger i retning toppen. Kanskje noe i forbindelse med den nedlagte skytebanen?

Morten Møst, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette