Dette er første gang jeg har hatt en Kjentmannspost i kort gåavstand hjemmefra! Enig med trådstarter i at dette er et flott sted. Jeg gikk en runde med lønnsomme avstikkere til posten og en geocache. Ved Esviken selskapslokaler var det tydelig merket at parkeringen er reservert for gjestene. Greit nok, for 500 meter lenger øst er det en stor, kommunal, gratis utfartsparkering. Det er imponerende både hvordan komiteen har funnet frem til dette stedet, og hvor mye metallrester det er her fra den gang det var låve. Er det bare etterlatt? Der inne er låvebroen: Imponerende tre: Imponerende sopp: En passende luftetur etter to travle helgevakter, i prosjektet vi kan kalle «hvordan drøye heftet til mer enn tre uker». Hilsen Nina God tur! Utstyrt med turfølge med en del kjennskap til Konglungen og O-kart 1: 7500 gikk turen til P-plassen rett før du kommer til Spiradammen. Her var det stier på kryss og tvers. Vi valgte å krysse veien etter parkeringen og gikk over "høyden" ned mot vannet og til blåstien som går der. Fulgte denne "bakover" frem til Esviken og videre inn i skogen der. Her kan vi velge og vrake i stier, vi valgte å ta en stor sti til venstre som vi fulgte innover mot en liten høyde. Gikk til høyre for denne og en liten dam kom til syne. Rundet høyden etter å ha passert dammen, og der lå metallet og posten. Deretter ble det tur ned til enden av halvøya og nyte omgivelser og medbrakt. Ingunn Dette er kanskje den posten som er nærmest kollektivtrafikk i årets hefte? Jeg telte 12 minutter fra bussholdeplassen Vettre til posten 🙂 Jeg gikk rett til Frisk arena og fulgte en sti på nordsida langs banen og etterpå gresslette. Som Ingunn utstyrt med o-kart, men i 1:5000, et fra Askeladden tur-o i fjor som dekket området hvor kjentmannsposten ligger, og et fra årets tur-o lenger øst som førte meg helt ut til tuppen av Konglungen som foreslått av kjentmannskomiteen anbefaler. Der var der også noen hyggelige hvithodegås, se bilde 🙂 Fulgte sti langs vannet ut til Konglungen og oppe i høyden tilbake.
Veldig fint område, med mange fine stier - en av dem går rett forbi posten og restene som ligger der. Sist jeg gikk her hoppet et rådyr over stien.
Jeg håper mange tar seg tid til en liten rundtur i området - det er er en stor parkeringsplass noen hundre meter lenger ut på Konglungen som også er et godt utgangspunkt for en rundtur.