Selv tilsynelatende enkle poster kan gi utfordringer. Her gjelder det å finne stien mot Brenna ut fra anleggsområdet ved Skoglund. Den er delevis borte og man må over anleggsgjerder for å komme inn på den. Det enkleste er å følge en bratt anleggsvei og så ta til høyre inn på stien når man er ferdig med stigningen. Veien er også sperret, men på en slik måte at man kan klatre over. Denne posten synes jeg komiteen kunne ha ventet med til et senere hefte. Å anbefale Skoglund som utgangspunkt er etter min mening ingen god idé så lenge arbeidene med nye E16 pågår. Jeg fant ikke starten på blåstien mot Bråtan, bare skilt opp mot Svartvann/Mikkelsbonn osv. Etter å ha gått ned en sikkert ureglementert vei og spurt en anleggsarbeider som ikke visste noe om noen sti, gikk jeg over et gjerde og opp en tilsynelatende ny grusvei. Der den ender er det bare noen timeter bort til blåstien og kort til Bråtan. Ved Bråtan føltes det litt som å gå på privat grunn, men det er blåmerket sti/vei. Og etter slitasjen å dømme har det vært mange ved posten. Fint med krigshistorie. Vil du sykle opp fra E16-siden, er det en mulighet: to rundkjøringer etter Skoglund står det skiltet privat vei til Bråtan (Bråtanveien nr. xx). Litt lenger opp (stadig langs E16) er det en avkjøring til høyre, uskiltet, til det som heter Avtjerna. Der går det an å sette bilen, hvis du ikke har syklet hjemmefra, men fraktet den på bil. Men hvordan du kommer deg fra sykkelstien til rundkjøringen vites ikke. Vil du unngå alt anleggsstress er det nok mye bedre enten å starte fra Sollihøgda til fots eller på ski (leste akkurat at skiløypa skal prepareres igjen i vinter), eller starte fra f.eks. Vestmarksetra eller Jordbru og ta det som en god tur 🙂 Hilsen Nina God tur! Hei Nok om dette. Jeg tok buss 200 til den for meg ukjente bussholdeplassen Denne posten ble registrert i dag. Dessverre ikke så fint turvær, men regnet holdt seg unna. Vi gikk fra parkeringen på Sollihøgda, vis a vis den gamle kafeen. Fulgte blåsti innover og sydover til Bråtan. Vått en del steder, men bra andre deler av stien. Tydelige spor etter noen som har gått på den store myra ved vannet, det tok ikke vi sjansen på i dag. Posten står på en stolpe rett ved veien litt opp i bakken., bildet i boka stemmer ikke mye med omgivelsene der posten står. I dag ble det samme vei tilbake. Ingunn Et godt alternativt utgangspunkt for denne posten er Sollihøgda. God parkeringsplass. Derfra går man inn på en vei med noen få hus, og ned en liten sti til venstre merket «Tursti». Den har vært blåmerket,men merkene er her overmalt med grå farge. Etter bare noen meter kommer man inn på blåstien. Denne går helt til posten. Anbefaler å forlenge turen med en runde på blåstien rundt Høgbrennåsen, fin sti i «eventyrskog». På vestsiden kan man få glimt av Holsfjorden når det ikke er tåke, noe det dessverre var da vi tok runden i dag. Totalt ca 7 km. God tur! Hilsen Anne Kari. Hei Jeg tok også denne posten fra Sollihøgda og fulgte samme rute som deg til posten. Ingunn
Jeg tok denne posten i går, 2. oktober 2024.
Hadde planer om å ta bilen til Høymyr, men så drev noen av naboene med å skifte ut vinduene sine og sperret blindveien vår for all annen trafikk.
"Brenna". Det gikk greit. Så var det å finne veien videre mot Bråtan.
Tenkte at jeg godt kunne ta en omvei. Klarte å finne løypa/veien oppover Brekkedalen. Kom inn på blåmerket sti mellom Godtland og Burås. Jeg har gått her mange ganger på ski, men sjelden på beina. Så var det nordvestover til Lindeberget. Herfra rett nordover mot Sollihøgda. Selve posten var kanskje ingen højdare.
Tilbake valgte jeg å ta den private bilveien nedover mot E16. Den endte i gigantisk lokk av betong og gravemaskiner. Men med litt hell klarte jeg å finne den midlertidige traseen som folk langs Bråtanveien nå bruker. Slik at posten er faktisk en drive-in post. Det stod også et hjemmelaget skilt og viste avkjøringen som må brukes for å komme seg opp langs Bråtanveien. Deretter gikk det greit å gå langs E16 på østsidende, langs den gamle Skoglundsveien. Det som ikke var greit var å krysse E16. Masse trafikk oppover. Jeg holdt faktisk på å bli overkjørt. Fotgjengeroverganger finnes ikke. Jeg slo meg til ro i bussboden og oppdaget til min glede at neste buss mot byen gikk om bare 10 minutter. En må være litt obs. Etter kl 17 går bussen bare 1 gang i timen.