Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-21 Mosatjern

10 Innlegg
5 Deltakere
30 Reactions
222 Visninger
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Trådstarter  

Siden det er 1,5 time å kjøre må langveis-postene planlegges godt.

Denne gang var det Ringkollen-postene som skulle til pers, og dette var en enkel walk-in fra veien. Parkerte i en lomme på toppen av bakken, siden parkeringen ved sti-start virket svært privat. 100 meter ekstra å gå overlever vi!

Fin tur med litt sopp-fangst ned til Mosatjern, hvor baderne var svært aktive! Far og sønn badet når vi kom, og en annen hytte-nabo kom når vi dro. Bokas beskrivelse av "bortgjemt idyll" og "kan egne seg for en dukkert" er nok litt unøyaktig - siden det ikke er spesielt bortgjemt og det blir brukt aktivt til bading.

Pass på - vi (dvs. ikke jeg!) plumpet skikkelig i et myrhull rett foran posten. Så se ned ved anmarsjen den siste meteren!

En svært hyggelig post på et hyggelig sted.

20240907 163345

Atle Berntsen, Synnøve Kjærstad, Morten Møst og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden

Så myrhullet og passet svært godt på å ikke tråkke nedi - lett å tråkke nedi der!

SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Da fikk jeg også begynt på det nye heftet, og ikke minst tettet et ganske alvorlig "kjentmannshull" – for dette var første gang jeg var på Ringkollen! Jeg ferdes lite i de nordlige delene av Nordmarka, men hadde for en sjeldens gangs skyld bil tilgjengelig og var i nærheten.

Fint sted og godt å gå tur uten HLF-er i omløp. Det er også en turorienteringspost på samme sted som kjentmannsposten.

Dette innlegget ble endret for 2 måneder siden av Victor Hansen

Synnøve Kjærstad, Morten Møst, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

Postet av: @vahansen

Det er også en turorienteringspost på samme sted som kjentmannsposten.

Det er Ringerike O-lags post. Jeg går tur-o-opplegget deres og har stor glede av postene, særlig fint når de har poster rundt Ringkollen og Løvlia, der mange kanskje er mest om vinteren. Fine områder også på barmark! Dessuten har de hvert år noen kart nede i «lavlandet», som byr på spennende små oppdagelsesreiser i ukjente områder. Anebefales (og til en brøkdel av f.eks. Stifinnerens pris, med samme grad av utfordring).

Sånn. Det var reklamen. Poenget var at jeg var ved Mosatjern på forsommeren. Fint på små og større stier via Røsstjerna til Jaklefoss. Anbefaler virkelig å ta dette som en tur og ikke bare park’n’grab!

Hilsen Nina God tur!

Synnøve Kjærstad, Kari Lohne, Morten Møst og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Fin ettermiddagstur hit på hyttetur ved Øyangen. Badesesongen er vel over for alle unntatt helårsbaderne. Vi klarte å gjøre et sært veivalg og det ble det skikkelig matauk av.

Synnøve 

Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann

@ninad Helt enig! Jeg la merke til at du også hadde tatt turen på Eggemoen som jeg tok deler av før jeg kjørte opp til Ringkollen på søndag. Jeg kjøper stort sett alltid o-kartene deres, men fordi jeg reiser kollektivt og bare sjelden har tilgang til bil, blir det ca. ett nytt mål i året i nordre deler av Krokskogen/Nordmarka.

I år altså Ringkollen, et tidligere år fikk jeg vært i området rundt Kleivstua, senere et år står definitivt Løvlia for tur. Flaggspretten har tur der i år og hadde i fjor, så jeg håper enten de eller Ringerike har tur der til neste år også 🙂

Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann

@vahansen ja, la oss håpe Ringerike o-lag snart får inn Løvlia igjen. De har hatt området innenfor Kleivstua noen somre nå, og jeg synes det er kronglete og kjedeligere enn Løvlia, der det rett og slett er vakrere. Av den grunn droppet jeg Kleivstua i år og stanser ved sølv. Har heller brukt turtid på å varme opp til nytt km-hefte med å besøke steder for urposter, dvs. poster fra 1960-80-tallet.

Hilsen Nina God tur!

Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann

@synnove-kjaerstad Da var det ikke mye om å gjøre at vi støtte på hverandre i marka igjen 😀 Jeg glemmer ikke vårt første og hittil eneste møte på Tømte, tidlig oktober for noen år siden og det var litt snø, snøgrensa var et sted mellom Movatn og Tømte.

Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann

@ninad Godt å vite, takk! Da er området rundt Løvlia definitivt neste nye markamål for mitt vedkommende. Flaggspretten har en tur der i år fram til 24.10., vi får se om jeg rekker det eller prøver igjen senere...

Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann

Tur til denne posten i ettermiddag. Etter å ha gått forbi utfartsparkeringen på Jaklefoss (blå ring nederst) gikk jeg opp Røstjernveien og vest for Røstjern, her er det en del små stier å følge (du trenger det strengt tatt ikke, men kan anbefale o-kart, du finner en digital versjon på mapant.no hvis du ikke har kartet fra Ringerike o-lag). 

En idyll. Ved posten kom jeg i snakk med en kaffedrikkende postklipper i finværet. Hun hadde pakket seg inn som anti-HLF-strategi, mens jeg gikk i hvit t-skjorte (det sies at de liker mørke klær). Usikker på hva som var best, men jeg hadde daua med jakke i dagens varme. Hun hadde forøvrig «snikparkert» i en nærliggende lomme.

På returen valgte jeg å gå bilveien for å slippe grush & HLF. Det kom to mennesker til da vi gikk, tipper de var postjegere. Får håpe park’n’grab-folket ikke hisser på seg noen som faktisk har betalt for å ha den parkeringsplassen de satte bilen på.  

IMG 7264

Hilsen Nina God tur!

Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette