Sønnen på 8 og jeg tok posten på sykkel i dag. Med el-sykkel gikk turen fra Gjelleråsen for min del, via Nittedal stasjon og til Movatn hvor jeg møtte turfølget. Vi satte fra oss syklene omtrent på høyde med sydenden av vannet der det gikk inn et fint tråkk. Tråkket tok oss tørrskodd (med Goretex-sko) fram til posten. Jeg har vært ved Finntjern mange ganger, men ikke akkurat her. Men vi likte oss godt, og kommer nok tilbake engang med telt og fiskestang. Kanskje blir det en tur på biblioteket for å låne "Fyrstene av Finntjern" også. Etter posten tok syklene oss ned til Rottungen for en liten lunsjpause og videre til post 31. Minstemann fikk vaffel på Bjørnholt før vi suste ned til Hammeren hvor han ble hentet. Lørdag 14.sept. åpnet vi ny kjentmannsbok med posten ved Finntjern. Den ligger i en av våre faste turløyper i Oslomarka: tog til Movatn, apostlenes hester via Finntjern, Rottungen (flere fine rasteplasser) og Nordmarksveien ned til Hammeren og buss. Ved Finntjern har vi ofte tatt lunsj, men vi har aldri vært på poststedet, som forøvrig er et velbrukt sted for fiskere. Vi "angrep" posten ved å gå ned skiløypa fra veien ved Tømtekrysset og mot Finntjern. Det ble en til dels våt og gjørmete affære. En langt tørrere sti fant vi på tilbakeveien. Turen la grunnlag for noen refleksjoner: hvor er de som går i marka? Oppleves det for langsomt å gå i vår travle tid? Syklistene var imidlertid tallrike, og til dels nærgående. En utvikling vi har sett komme over noen år, bl.a ved at enkelte av stiene gradvis gror igjen. Med unntak av de som syklistene også bruker.... @hansf mulig at flere sykler, men de som går, ser du ikke så lett. De er jo inne i skogen, på et annet sted enn der du selv går. Men det kan godt hende at flere sykler nå enn før. Hilsen Nina God tur!
Selv liker jeg variasjon, noen turer er rene gåturer, andre en kombinasjon av sykkel og gange. Og litt padling i lånt kano/kajakk/packraft. For ikke å snakke om skiturer.