Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-33 Ruin på Skysethøgda

11 Innlegg
9 Deltakere
40 Reactions
415 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Trådstarter  

En heller ukjent kolle i Lillomarka, men fint med den brede stien mot toppen og posten. 

Jeg gikk i sikksakk på småstier fra tårnet på Røverkollen, dit jeg hadde syklet hjemmefra denne veldig varme dagen. Jeg brukte o-kart i orienteringen, det var nyttig, for det er veldig mange ganske små stier. Likevel uproblematisk å finne frem. Mange av stiene var veldig våte etter regnværet. 

IMG 7069

Et fint sted å ha en post. Ser at arrangøren i dette heftet har opptil flere poster der de oppgir en geocache som kilde (som ofte i seg selv har en kilde nevnt, eller ikke nevnt).

Tilbake på de samme stiene til tårnet og sykkelen. 

IMG 7072
Dette emnet ble endret for 2 måneder siden av Nina Didriksen

Hilsen Nina God tur!

Christer Blomquist, Synnøve Kjærstad, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Stiene fra Røverkollen har tørket ganske bra opp nå. Jeg passerte Bamsetjern på veien. Der kunne det jo vært en post bare pga navnet. På Skysethøgda har jeg vært før for å finne orienteringsposter, men at det har vært en hytte der var nytt for meg.

Synnøve

Hans Löwe Larsen, Kari Lohne, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 4 år siden

Du skrev:

Postet av: @synnove-kjaerstad

Jeg passerte Bamsetjern på veien. Der kunne det jo vært en post bare pga navnet.

Sikter du til et mulig underliggende bjørnetema i den nye boken? (Bjørnåtedalen, bjørnehi, AsBjørnsen osv).

Wenche Melbye, Victor Hansen, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden

Ja, og så høres Bamsetjern så hyggelig ut. Og det er hyggelig der på en godværsdag. Fint å sitte ved stien oppe på østsiden av tjernet.

Morten Møst, Wenche Melbye, Victor Hansen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Bamsetjern er kjempefint, både i navnet og gavnet, og ofte veldig folketomt, i det hele tatt et av favoritt-tjerna mine i nærområdet mitt 🙂

Kommunegrensa mellom Oslo og Nittedal går rett gjennom dette tjernet.

Jeg vil også anbefale en tur innom Coronaplassen som noen tydeligvis laget under en av nedstengingene (jeg tror den første i 2020). Den er ikke langt fra kjentmannsposten. Legger ved et kart hvor Coronaplassen er inntegnet, der kunne det egentlig også vært en post 🙂 (Bildet er fra mai 2023.)

fXYGdDOA
kart
Dette innlegget ble endret for 1 måned siden 2 ganger av Victor Hansen

Atle Berntsen, Morten Møst, Wenche Melbye og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

Kom hit etter parkering rett nedenfor Steinbruvannet, og fin vandring på veier unntatt det siste stykket fram til posten. Vi tok med oss posten på Røverkollen på vei tilbake til bilen. Stiene opp til og ned fra den siste posten var så som så etter regnvær, men vi kom oss fram. Tenkte at de to postene var en grei tur (til og med "nærtur" for oss), men den ble lang nok..... Det ser jo ut til at de er så nærme hverandre når man bruker Nordmarka-kartet......

Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Rart at det under "adkomst" ikke er nevnt den opplagte vei til posten, sti fra Øvre Svarttjern holdeplass i Oddvar Solbergs vei. Det er både kortere og enklere enn å starte ved Romsås kirke.

Jeg brukte stien ned fra Skysethøgda, opp til posten kom jeg via Røverkollen, hvor det var null sikt.

Morten Møst, Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Da var det vår tur på disse to postene i dette området. Startet med denne, og utgangspunktet var utfartsparkeringen på Skytta. Fulgte lysløypa inntil det gikk en flott (umerket) sti opp til toppen av Skysethøgda og den røde boksen på toppen - regner med at det er en form for topptur-registrering. Deretter var det bare å cruise bort til posten og cachen. 

Herfra ned til Bamsetjern for lunch og kaffekok.

Det var tåke hele turen, så det var jo en våt og dempet tur, men den trolske stemningen ved vannet var jo virkelig fin. Vi liker jo alle årstider og alle forhold!

Fra Bamsetjern gikk ferden videre herfra via røverhulene og til topps hos røverne..

En fin rundtur på 7 km.

Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@bente-krog)
Kjentmann
Innmeldt: 2 måneder siden

En liten kommentar fra "Avdeling for pirk":

Den røde T-merkede boksen er ikke helt på toppen av Skysethøgda. Den er nok der fordi det er et utsiktspunkt. Selve toppen er litt lengre sør og først da er man virkelig tett på posten.

Uten GPS og O-kart var det litt forvirrende, og jeg er kanskje den første som strevde litt med å finne posten. Lokalkjente får arrestere meg, men ble ganske godt kjent i løpet av letingen 🙂 

Til trøst vokste det rikelige mengder traktkantareller der.

Hans Löwe Larsen, Victor Hansen, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Hmmmmm...."Avdeling for pirk" ar alltid tilstede, like sikkert som "reiseregningskontrollen" har fulgt meg i hele mitt yrkesliv. Og de slår til like sikkert som jeg er omtrentlig!

Jeg blir ikke krenket, men går umiddelbart i forsvar ved å si at jeg antok toppen var ved kassen - uten å sjekke på kartet, siden vi så målet et par hundre meter foran oss. På den positive siden betyr det at vår tekst faktisk ble lest!

"We stand corrected", som det vel heter på utenlandsk.

Og ja - først mengder av kantareller langs lysløypa, deretter mengder av traktkantareller innover langs stiene. Vi måtte rett og slett stoppe sankingen - det skal spises også.

Nina Didriksen, Victor Hansen og Bente Krog likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden

Parkerte i Oddvar Solbergs vei på Romsås, like ved der rødmerket skiløype startet. Fulgte denne til kraftlinja, så god sti videre til Bamsetjern.  Posten ligger nesten helt ved stien. En bør se etter restene av grunnmuren til huset, for den ligger kloss opp til stien. Det er få høydemetere å gå dit fra Romsås. 

Nina Didriksen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette