Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-34 Røvere på Røverkollen

8 Innlegg
6 Deltakere
21 Reactions
189 Visninger
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Trådstarter  

I dag var det en fin dag for en tur til Røverkollen. Flott utsikt fra tårnet. Dette er vel et av de post-stedene jeg har vært flest ganger. Tok letteste vei opp fra Romsås og fortsatte på god umerket sti i retning naboposten.

Synnøve

Morten Møst, Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

Vi hadde parkert ved utfartsparkeringen på Skytta og startet med naboposten (24-33). Deretter på umerkede (og utmerkede) stier via røverhulene og opp hit til selve røverkollen.

Tåke, lett regn og vått, vått, vått var status for turen. Dermed var det ikke noe poeng i å benytte utsiktstårnet i dag. Vi så knapt toppen av det.

Da var det bare den vanlige seremonien med stemple, fotografere og snakke med andre kjentmenn som var innom - før nesen ble satt mot parkeringen og transporten hjem.

En forferdelig glatt og våt retur, dette i motsetning til småstiene som hadde bragt oss til toppen. Dette var en godt brukt sti (nesten vei) hvor søle, røtter og glatte steine dominerte. Lettere å gå opp enn ned.

Vel nede på kongeveien igjen fikk vi gjensyn med post 38 "Gamle Bergensvei" i boken 2002-2004, som vi besøkte 11-06-04. Steinbroen står like stolt fortsatt!

Fra Skytta og rundt ble det en fin rundtur på 7 km.

Victor Hansen, Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@cavakreket)
Kjentmann
Innmeldt: 2 måneder siden

Så var det tid for en kjentmannspost igjen, etter flere helger med obligasjoner eller regn var det godt å komme seg en tur ut igjen. Fire kjentmannsposter så langt, så får man jo se hvor mange man rekker før frosten gjør det vanskelig? 

I dag  (19. oktober) var himmelen grå, skogen våt, og oppholdsværet hang i en tynn tråd. Alt lå til rette for en særdeles kort tur i skogen, og denne posten her hadde jeg allerede sett meg ut som den aller enkleste å få tak i, den passer fint på en dag hvor en kort tur ligger i kortene. Vi fikk subba oss opp bakken, klipt høl i boka, glant på betongtårn, og labbet ned igjen. Like kort og enkel tur som forespeilet, perfekt for i dag. En dag det er sol og fint vær tenker jeg at jeg skal gå stien øst for skogsbilveien, vi prøvde å gå den litt, men det var såpass glatt i dag at sti fikk være sti. Det så ut som en veldig fin sti da! 

Hans Löwe Larsen, Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden

Gikk veien opp og ned. Det går en sti parallelt, men fryktet at det kunne være glatt og gjørmete. Har gått denne stien tidligere da det var tørt. I veien hadde regnværet ført til mye vannføring. Grøftene bør nok ettersees. 

Det er fint at det legges opp til slike nærposter! 

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 18 år siden

Startet turen fra Romsås kirke og gikk blåstien til den gikk inn på grusveien opp til tårnet og posten. Stien var grei å gå. Jeg forlenget turen ved å gå ned til Romstjern og så grusveien langsetter Steinbruvann ned til Grorud T. Fint å finne poster i dette flotte høstværet.

Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

I dag passet det bra å ta denne posten som jeg har i gangavstand hjemmefra (Romsås). Tårnet på Røverkollen slutter egentlig aldri å gjøre inntrykk selv om jeg er der ofte:

IMG 20241102 150605 8

På vei opp bakken kom jeg i tanke om at jeg også tok Røverkoll-posten i 2014-heftet tidlig i november et år, i 2016, under helt andre værforhold (den gang postene hang ute i tre år). Da frister det å ta med to bilder tatt fra samme utkikkstårn til ca. samme tid 2016 og 2024:

YD wfqKk
IMG 20241102 150829 8

Lite visste jeg i 2016 om at dette kom til å bli mitt nærområde drøye tre år senere 🙂

Etterpå gikk jeg ned bakken mot Romstjern og videre til vakre Lusevasan hvor jeg tok inn en cache jeg la ut i mai 2023. For to år siden søkte jeg Statsforvalteren om å få legge ut en cache i Slattumsrøa naturreservat, og fikk til svar at det var greit, men bare i to år.

Det slo meg på denne turen at kanskje Skiforeningen også har fått et slikt svar fra Statsforvalteren, og at det kanskje kunne være noe av grunnen til at postene nå bare henger ute i to år? Spekulasjoner...

IMG 20241102 155022 7
IMG 20241102 160652 9

Bildene over er tidlig november 2024-stemning ved Lusevasan og Romstjern. Tar med et sammenlikningsbilde også av Steinbruvann, nov. 2016 / nov. 2024:

ZwjVfLe8
IMG 20241102 161537 6

Ved Badedammen på Grorud begynte det alt å mørknes litt. Turen ble avsluttet på Grorudsenteret. En fin liten runde som tok rundt to timer.

Dette innlegget ble endret for 4 dager siden 2 ganger av Victor Hansen

Atle Berntsen, Nina Didriksen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Posten heter jo Røvere på Røverkollen. For å komme enda mer i røverstemning kan jeg anbefale en tur innom røverhulene nordøst for toppen. Ifølge en versjon av sagnet skal de ha gjemt tjuvgodset her.

Lillodilten hadde post der i årets sesong (som er avsluttet), så det var faktisk ordentlig sti til hulene da jeg gikk der tidligere i høst. Legger ved kartutsnittet som viser hvor hulene er.

Screenshot Dropbox 20241103 094223~2

Det er nesten så kjentmannsposten kunne vært her 🙂

Dette innlegget ble endret for 4 dager siden av Victor Hansen

Atle Berntsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

@vahansen - Det ligger en geocache der, så vi tok turen via røverhulene mellom de to nærliggende KM-postene. Jeg skrev om det i mine turbeskrivelser tidligere.

Anbefaler alle å ta turen bortom - vet ikke hva som ble skjerpet der, men fint terreng på fine stier!

Nina Didriksen og Victor Hansen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette