Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-08 Tjernsøyet på Ramsåsen

8 Innlegg
7 Deltakere
30 Reactions
392 Visninger
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Trådstarter  

Dette er et vakkert sted i høstsola, og med flott utsikt på Ramsåsen like ved passet et bra å ta denne en solskinnsdag. 
Jeg er ganske godt kjent i området, men det er en stund siden jeg var her så noen overraskelser ble det. 
Parkerte på Kattås, og hadde tenkt å følge blåstien oppover, men siden de bygger vannverk så fant jeg ikke hvor blåstien tok av fra veien. På vei ned fant jeg ut at det var bak noen høye betongklosser, såpass høye at hunden måtte løftes over. 
Så da valgte jeg en umerket sti bortover mot Kantebakk, og så bratt opp til Ramsås og bort til posten. Stille og fint her i dag! 
Ned igjen fulgte jeg blåstien til Haugsvollen, men et godt stykke av den var ødelagt av skogsmaskiner, så jeg var glad det ikke har regnet på et par dager!

Atle Berntsen, Morten Møst, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

Hvis du velger å gå blåstien fra Vestmarksetra til Haugskollen; ett lite varsko. Broen over Haugsvollbekken ((nedenfor hytta som passeres) og kort før du kommer ut på veien; denne er ødelagt. Har knekt og ligger med endene i været på hver side. Gikk der på onsdag, vi valgte å snu, ødelagt bru, sleipe og glatte planker, knekt på midten og intet rekkverk.

'Ingunn  

Dette innlegget ble endret for 2 måneder siden 2 ganger av Ingunn Sætervadet

Atle Berntsen, Vesle-Bernhard, Victor Hansen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Etter å ha lest om betongblokker, ødelagt skogsbilvei og nedfalt bro fant jeg det best å finne en annen vei. Fra parkeringen ved Jordbru går en turvei sydover, og fra denne igjen en bratt sti opp på Ramsåsen. Denne følges forbi utsiktspunktet og til stien som tar inn mot tjernet.

Kanskje ikke den raskeste veien, men man kan komme tørrskodd til posten i joggesko. Og får god kondisjonstrening.

Atle Berntsen, Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og 4 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

Vi hadde ikke lest innlegget til bl.a. Jon Falkenberg, og la derfor i vei fra Stovivollen langs blåstien. Den viste seg å være ødelagt enten av skogsmaskiner eller av en tropp skolebarn eller soldater på utmarsj (veldig mange fotspor i gjørma den første biten ut fra vollen). Senere var stien nokså full av vann, men vi kjempet oss videre. Ved et stiskille valgte vi nok litt feil, og gikk en sti som passerte Breimosan før vi igjen møtte hovedstien.  Etter hvert på posten ved Tjernsøyet. Da glemmer man de fleste strabaser, og turen tilbake gikk fort...

Gunnark, Atle Berntsen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden

Denne ble tatt i nydelig vær i går. Planen har vært å parkere på Jordbru og komme inn mot posten nordfra. Etter å ha lest innlegget til Jon Falkenberg her i forumet, ble planen endret og ruten han beskriver ble valgt. 

Og her likte vi oss. Stien er merket Kantebakk der den går av fra turveien/lysløypa. På lokalhosoriewiki.no står det bl.a: "Fra toppen "kantet" man tømmeret ut mot lavere områder hvor det kunne hentes, derav navnet.". Det arrangeres også et løp her - Opp Kantebakk - som på det bratteste er 40%. Så bratt var det bare et lite stykke, men det ble god trim en søndags formiddag. 

Vi måtte også innom de fine utsiktspunktene når det flatet ut på toppen. 

Selve posten var fin (nydelig sted med flotte høstfarger), men denne gangen var det turen til og fra som var mest spennende for oss. 

Ramsaasen

Dette innlegget ble endret for 1 måned siden 2 ganger av Liv Paltiel

aholmesl, Nina Didriksen, Atle Berntsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden

Vi kom nordfra på sykkel på Grønlandsveien etter et besøk på Svartvannskoia (DNT har «delt» Svartvannshytta i tre enheter). Satte fra oss syklene ved en stor lomme øst for veien, midt mellom Svalbard og Jan Mayen. 
Fulgte sti nordover og så østover, lett å finne posten. 
(Du kan trykke på bildet så det blir litt skarpere.)

IMG 7402

Hilsen Nina God tur!

Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@netalf)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden

Har vært flere ganger ved Tjernsøyet, men aldri på kollen der postoppslaget står.
Rotet litt rundt her da jeg stemplet fredag 25/10.
Da oppdaget jeg gamle bølgeblikksplater skråstilt opp mot skrenten på vestsiden av kollen. Det er vel denne som er omtalt som «hemmelig hytte» i heftet.

Skur

Kan dette være rester fra skuret som var post på 1970-tallet og stod det her inntil skrenten? (bilde). Noen som vet?

1970

Har lurt på om den posten var ved Tjernsøyet eller på Breimåsen litt lengre mot vest.

Dette innlegget ble endret for 2 uker siden av Vidar F

Nina Didriksen, Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

Hei

Jeg har vært her flere ganger, men aldri sett de restene du viser bilde av. DA jeg tok posten kom jeg fra nord, gikk av fra stien da tjernet så vidt kunne sees i synsranden og gikk rett inn mot tjernet.  Da fikk jeg kollen på venstre hånd. Sti opp sti til kollen og posten.

Ingunn

SvarSitér
Del dette